Thursday, January 28, 2010

Apam Gula Hangus



Apam ni sedap sangat...sangat2 sedap. Kalau tak pakai kelapa pun tak pe sebenarnya..tapi sebab dah namapun apam...jadi mesti nak pakai kelapa...ehehhe... Aku buat dalam loyang besar sebab nak cepat...kalau buat dalam acuan kecik2 pun ok...tapi kalau pakai loyang pastikan di kukus dalam 1 jam gitu...apam ohhh apam...sedapnyer kau...
Bahan:
280g tepung gandum
11/2 sudu teh soda bikarbonat
145g minyak masak
85g gula kastor
5 biji telur
3 sudu makan susu krimer manis
215g gula pasir )
215g air ) untuk gula hangus
Cara:
Untuk gula hangus, masukkan gula pasir kedalam periuk, Masak atas api sederhana hingga cair dan perang. Kemudian tuangkan air dan kacau hingga sebati. Sejukkan sekejap.
Pukul telur dan gula kastor dengan kelajuan tingga hingga kembang dan gebu. Hentikan mixer. Gunakan senduk kayu, masukkan tepung yg telah diayak dengan soda sedikit demi sedikit hingga habis sambil digaul rata perlahan2.
Kemudian masukkan susu krimer dan air gula hangus sedikit demi sedikit hingga abis. Akhir sekali masukkan minyak dan gaul rata.
Griskan acuan apam dengan sedikit minyak. Didihkan air dalam pengukus, panaskan dulu acuan dalam 5 minit dan tuangkan adunan. Kukus dalam 1 jama kalau dalam loyang...kalau dalam acuan kecik2 dalam 15minit hingga masak.
Pastikan periuk kukus di lapik dengan kain supaya air tidak menitis atas apam yg gebu ni ek...