Sunday, January 10, 2010

Swiss Roll Triffle Pudding



Nak buat pudding ni nampak je macam senang...mmg senang..tapi leceh sikit pada aku ah..hehe...first time buat..sebelum ni memang tak penah buat..tak penah makan pun. Tengok kat blog orang, nampak macam sedap...orang pun rekemenkan sedap jadi kita pun try la buat.

Nak dijadikan cite, dua kali gak aku buat ni...aduhhhai...leceh betul. First time buat tak menjadi jelly nya tak keras...nyusahkan aku btul..Nasib baik ler lepas satu jam tu aku gi check tgk jelly apa jadi....kalau tak tu tak tahu ler...Terpaksa lah ke kedai balik gi beli fruits koktail, beli swiss roll yang lain lagi..terpaksa lah.... sebab pudding ni nak dihidangkan malam nanti. Ntah apasal aku nak buat pudding yg tak penah2 aku buat nih, sampai dua kali lak tu..haru btul....

Kali kedua buat, aku pakai jelly instant yg aku beli kat msia dulu. Tapi perisa orange...lantak lah...asalkan jellynya menjadi dah kira ok lah tu...sebab teringin sangat nak rasa camana triffle ni. alhamdulillah, kali kedua ni menjadi, jelly pun keras, pudding nampak sedap...tapi sebabkan tetamu terlalu kenyang malam tu..ataupun agaknya jelly ni tak sedap pada diaorang...jadi kurang sambutan la pulak.....rugi buat dua kali....ekekekkeke. Esoknya tak de sapa nak makan, aku buang gak sudahnya :(



Bahan:-
Lapisan bawah:
1 buku swiss roll cake - potong 1 cm
- Aturkan swiss roll cake dalam bekas kaca.

Lapisan Tengah:
125 gm tepung kastad
250 gm gula
500 ml air
125 susu cair
1/2 sudu kecil garam

- Bancuh sebati adunan dan masak atas api perlahan. Kacau selalu dan bila agak pekat, tutup api dan tuang ke atas lapisan pertama tadi. Ratakan kastad.

Lapisan Atas:
3/4 tin buah koktel (ummi guna Hosen) - tuang ke atas kastad, rata.
10 gm serbuk agar-agar
125 ml air
2 sudu besar gula
Pewarna hijau/merah

- Masak serbuk agar-agar hingga larut, masukkan gula dan pewarna. Tuang ke atas buah-buahan tadi. Sejukkan. (Ummi jez guna krystal jelly Nona perisa strawberry, masak ikut arahan pada kotak. Siap tuangkan aje atas buah-buahan..hehe..senang kan, sedap pun sedap.)
(* Bila hendak makan puding ini, scop kan saja ke dalam bekas).