Thursday, January 28, 2010

Kuih Bakar Bijan


Kuih ni memang favourite semalaya...hehe...semua orang suka kuih ni sebab sedap. Lagipun kuih2 tradisional macam ni memang tak muak nak makan...lagi hangus lagi sedap. Jadi hari tu buat kuih ni pun sebab ada orang order...

Ntah apasal orang dalam umah ni kurang berminat ngan kuih ni la...satu acuan ni pun tinggalkan kat umah..aku sorang yg bedal sampai abis...yang lain semua macam tak nak makan...kalau buat brownies tu sekejap je dah abis...hehehe

Anyway, masa buat kuih ni aku doublekan resepinya sebab nak buat banyak. Pakai loyang pun boleh buat..tapi aku pakai acuan bunga ni supaya senang nak potong bila dah sejuk. Bila dah doublekan resepi tu dapat lah dalam 7/8biji. Tapi acuan bunga tu kena panaskan dulu..letakkan sikit butter kat acuan tu sampai butter tu cair baru tuangkan adunan kuih ni...insyaallah takkan melekat kat acuan bila nak keluarkan...tapi kalau melekat gak tu..jangan salahkan aku yo...hehehe


Bahan2:

1 cawan gula
1 cawan jus pandan
2 cawan tepung gandum
2 1/4 cawan santan
2 sudu makan mentega
3 biji telur
1/2 sudu teh garam
Pewarna hijau
Bijan - untuk taburkan diatas adunan sebelum di bakar...

Kalau ikutkan aku, aku blenda je semua bahan2 ni kecuali mentega pas tu tapiskan 2 kali. Bakar dalam 1 jam 15min...kalau suka lagi hangus, biarkan lagi sekejap. Kuih ni lagi sedap di bakar waktu malam...esok pagi baru dipotong...

selamat mencuba.